Σάββατο 12 Μαρτίου 2011

Μπούλες της Νάουσας

Τη Δευτέρα 7 Μαρτίου2011 παρακολούθησα εκπομπή της ΕΤ-3 με τίτλο «Αληθινά σενάρια» του δημοσιογράφου Νικολάου Ασλανίδη, με θέμα το δρώμενο «Μπούλες» της Νάουσας. Είδα λεβέντικους χορούς, επιβλητικούς χορευτές. Άκουσα χρήσιμες πληροφορίες για το δρώμενο. Ότι το δρώμενο είναι παραδοσιακό. Είδα τα μέρη της φορεσιάς, την ένδυση των χορευτών με ιεροτελεστία , το δρομολόγιο που ακολουθούν . Βέβαια όλα αυτά μου ήταν γνωστά και πριν την εκπομπή της ΕΤ-3, αφού γεννήθηκα και μεγάλωσα στο διευρυμένο Δήμο της Νάουσας. Εχω παρακολουθήσει το δρώμενο πολλές φορές και γνωρίζω το σεβασμό και την υπερηφάνεια των πολιτών της Νάουσας γι’ αυτό το δρώμενο.
`Όμως άκουσα από πολλούς ότι : α)το δρώμενο έχει την ονομασία «Γενίτσαροι και Μπούλες» και β)το δρώμενο «Αρχίζει από το έτος 1705».
Δεν συμφωνώ, ούτε με το α, ούτε με το β, διότι :
1)Οι Γενίτσαροι-«jeni-ceri”- «νέος στρατός», ήταν το καλύτερο στρατιωτικό πεζικό σώμα του Οθωμανικού στρατού. Είχε ειδική πλούσια ξεχωριστή στολή. `Ήταν Μουσουλμάνοι. Η στολή τους δεν είχε καμία σχέση με τις φορεσιές των χορευτών του δρώμενου Μπούλες. Ως ειδικό στρατιωτικό σώμα καμία ανάμειξη δεν μπορούσε να έχει με συμμετοχή σε Ελληνικά δρώμενα .
2)Το δρώμενο είναι Ελληνικό , με χορό και θίασο. Έρχεται από τις Διονυσιακές τελετές και ίσως ακόμη και από τα μυθικά χρόνια. Επηρεάστηκε, συμπληρώθηκε με την πάροδο των αιώνων, στο χορό , το θίασο, τις φορεσιές , σύμφωνα με τις ανάγκες, τον τρόπο ζωής, τις συνήθεις, τη θρησκεία των Ελλήνων στο διάβα των αιώνων μέχρι το σήμερα.
3)Παρόμοια δρώμενα είναι και οι «Μωμόεροι», οι «Κουδουνοφόροι» Σοχού , καθώς και μασκοφόροι με μορφές ζώων σε άλλες περιοχές της Μακεδονίας και Θράκης. 4)Αρκετοί λαογράφοι-μελετητές που ερεύνησαν τα δρώμενα αυτά σε βάθος χρόνου, όλοι κατέληξαν στην ίδια πηγή, δηλαδή στις Διονυσιακές τελετές.
Είναι κρίμα και μέγα λάθος σε βάρος του Ελληνικού λαϊκού πολιτισμού μας, το γνήσιο αυτό Ελληνικό δρώμενο , που διασώζεται και διαδίδεται αιώνες τώρα , να ονοματίζεται «Γενίτσαροι» και να αναφέρεται ότι αρχίζει από έτος 1705.
Γνωρίζω ότι η πόλη μας διαθέτει ερευνητές, γνώστες του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα αυτό και έχουν συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια για μασκοφόρα δρώμενα.
Γιατί δεν ερωτώνται , ώστε να καταθέσουν την επιστημονική τους άποψη και να δώσουν σωστές και γνήσιες πληροφορίες , σε τέτοιου είδους εκπομπές με πανελλήνια εμβέλεια ;
Θέλουμε τη γνήσια και τεκμηριωμένη πληροφορία, ναι όχι ;
Αν ναι , υπάρχει και χρόνος και τρόπος.
Ηλίας Αλιτζανίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου